مجله سلامتی

طبقه بندی موضوعی
  • ۰
  • ۰

لثه (gingiva) که به نام (gums) نیز شناخته می شود، بافت صورتی است که دندان های ما را احاطه کرده و از آنها حمایت می کند. آن ها نواحی آلوئولی فک ها (بخشی از استخوان فک که دندان ها در آن قرار دارند) را پوشش داده و نقش حیاتی در محافظت از ساختارهای زیرین خود ایفا می کند. لثه از لایه ها و ساختارهای مختلفی تشکیل شده است که برای حفظ سلامت دهان با هم کار می کنند.

سایر مقالات : مراحل جراحی لثه

عملکردهای این بافت چیست؟

لثه ها همانطور که گفته شد به طور کلی چند وظیفه مهم بر عهده دارند، مهم ترین وظایف این بافت عبارتند از:

محافظت کلی از دندان و استخوان: لثه به عنوان یک سد محافظ در برابر میکروارگانیسم های بیگانه عمل می کند و از رسیدن باکتری های مضر به بافت ها و استخوان های زیرین جلوگیری می کند.

تکیه گاه: به دندان ها حمایت و ثبات می دهد و به نگه داشتن آنها کمک می کند.

حس:  gingiva حاوی پایانه های عصبی متعددی است که به ما امکان می دهد لمس، دما و درد را در دهان خود حس کنیم.

ممانعت از ورود ذرات غذا به بخش های زیرین: لثه ها یک مهر و موم محکم در اطراف دندان ایجاد می کنند و از گیر افتادن ذرات غذا بین دندان ها و ایجاد پوسیدگی دندان جلوگیری می کند.

سایر مقالات : بررسی هزینه کشیدن دندان عقل

انواع مختلف بافت لثه به چه صورت است؟

برخلاف تصویر لثه یک ساختار یکنواخت نیست و می تواند در 3 ناحیه متفاوت، ساختار و عملکرد های مختلفی داشته باشد:

+ لثه آزاد

gingiva آزاد قسمتی از لثه است که تاج دندان را احاطه کرده و شکلی یقه مانند در اطراف آن ایجاد می کند. این بخش به دندان یا استخوان زیرین چسبیده نیست و کمی دارد.

+ لثه متصل

gingiva چسبیده یا متصل، به طور محکم به استخوان زیرینش چسبیده و سطح داخلی لثه آزاد را می پوشاند. این یک بافت متراکم است و محکم به ساختارهای زیرین متصل می شود و ثبات و حمایت از دندان ها را فراهم می کند.

+ لثه بین دندانی

gingiva بین دندانی همانطور که از نامش پیداست بافت لثه ای است که فضای بین دندان های مجاور را پر می کند. به شکل مثلثی بوده و به جلوگیری از قرار گرفتن ذرات غذا بین دندان ها کمک می کند.

سایر مقالات : ارتودنسی طبیعی چیست ؟

  • ۰۳/۰۴/۲۴
  • admin admin

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی