مجله سلامتی

طبقه بندی موضوعی
  • ۰
  • ۰

روکش دندان

انواع روکش دندان

روکش‌های دندان در انواع مختلفی طراحی و ساخته می‌شوند که بسته به نیاز و شرایط دندان بیمار، انتخاب می‌شوند. برخی از رایج‌ترین انواع روکش دندان عبارتند از:

سایر مقالات : ارتودنسی

روکش فلزی

این نوع روکش‌ها از فلزاتی مانند طلا، نقره و آلیاژهای مختلف ساخته می‌شوند و به دلیل استحکام بالا و مقاومت در برابر سایش، برای دندان‌های پشتی که فشار زیادی را تحمل می‌کنند، مناسب هستند. با این حال، به دلیل رنگ غیرطبیعی، معمولاً برای دندان‌های جلویی استفاده نمی‌شوند.

روکش‌های پرسلن (چینی)

روکش‌های پرسلن به دلیل شباهت زیادی که به دندان‌های طبیعی دارند، از نظر ظاهری بسیار محبوب هستند. این نوع روکش‌ها علاوه بر زیبایی، مقاومت خوبی نیز دارند و برای دندان‌های جلویی و عقبی مناسب هستند.

روکش‌های سرامیکی

روکش‌های سرامیکی نیز به دلیل ظاهر طبیعی و زیبای خود، مشابه روکش‌های پرسلن، محبوبیت زیادی دارند. این روکش‌ها مقاومت مناسبی دارند و برای دندان‌های جلویی و عقبی استفاده می‌شوند.

سایر مقالات : ارتودنسی شفاف

روکش‌های زیکونیا

روکش‌های زیکونیا از موادی بسیار محکم و مقاوم ساخته شده‌اند که علاوه بر استحکام، ظاهری طبیعی و زیبا نیز دارند. این نوع روکش‌ها برای دندان‌های پشتی و جلویی مناسب هستند و به دلیل ویژگی‌های منحصربه‌فرد خود، محبوبیت زیادی پیدا کرده‌اند.

روکش‌های کامپوزیتی

این روکش‌ها از مواد رزینی ساخته می‌شوند و معمولاً برای ترمیم‌های موقت یا دندان‌های جلویی استفاده می‌شوند. روکش‌های کامپوزیتی نسبت به دیگر انواع روکش‌ها، هزینه کمتری دارند اما از نظر مقاومت و دوام ضعیف‌تر هستند.

مراحل انجام روکش دندان

انجام روکش دندان معمولاً در چند مرحله انجام می‌شود که به شرح زیر است:

آماده‌سازی دندان

ابتدا دندان‌پزشک ناحیه دندان آسیب‌دیده را بررسی کرده و اگر نیاز باشد، پوسیدگی‌ها و قسمت‌های آسیب‌دیده را برداشته و دندان را آماده می‌کند. سپس دندان‌پزشک قالبی از دندان‌های بیمار تهیه می‌کند تا بتواند روکش مناسب را طراحی کند.

سایر مقالات : روکش دندان

  • ۰۳/۰۴/۲۴
  • admin admin

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی