مجله سلامتی

طبقه بندی موضوعی
  • ۰
  • ۰

کلیسای جامع سامبا، یا به طور کامل «کلیسای جامع تثلیث مقدس تفلیس»، یکی از مهم‌ترین و بزرگ‌ترین بناهای مذهبی کشور گرجستان است که در قلب پایتخت این کشور، شهر تفلیس، واقع شده است. این کلیسا به عنوان نمادی از ایمان، فرهنگ و تاریخ غنی گرجستان شناخته می‌شود و در طول سال‌ها به یکی از جاذبه‌های گردشگری اصلی این کشور تبدیل شده است.

سایر مقالات : سفر به تفلیس

تاریخچه و ساخت کلیسای سامبا

ایده ساخت کلیسای جامع سامبا در دهه ۱۹۸۰ و به مناسبت بزرگداشت ۱۵۰۰ سالگی خودمختاری کلیسای ارتدوکس گرجی و ۲۰۰۰ سالگی تولد مسیح مطرح شد. ساخت این کلیسا به طور رسمی در سال ۱۹۹۵ آغاز و در سال ۲۰۰۴ به پایان رسید. ساخت این بنا با تکیه بر بودجه‌ای که از کمک‌های مردمی و حمایت دولت گرجستان تأمین شد، به انجام رسید. هدف از ساخت کلیسای سامبا، احیای هویت مذهبی گرجستان پس از سال‌ها حکومت شوروی و بی‌اعتنایی به مذهب بود.

معماری و طراحی

کلیسای جامع سامبا از نظر معماری یکی از شاهکارهای دوره معاصر گرجستان محسوب می‌شود. این کلیسا به سبک معماری سنتی گرجی طراحی شده است و در آن از عناصری از معماری بیزانسی نیز بهره گرفته شده است. ارتفاع کلیسای سامبا با احتساب صلیب طلایی روی گنبد، به ۱۰۱ متر می‌رسد و این امر آن را به یکی از بلندترین کلیساهای ارتدوکس جهان تبدیل کرده است.

سایر مقالات : قیمت سفر به تفلیس

ساختمان کلیسا از سه بخش اصلی تشکیل شده است: شبستان، محراب و گنبد مرکزی. گنبد عظیم کلیسا با قطر ۱۳ متر و ارتفاع ۴۱ متر، بر روی ۸ ستون بزرگ استوار است. در طراحی داخلی کلیسا نیز از نقاشی‌های دیواری زیبا، موزاییک‌های رنگارنگ و سنگ‌های مرمر استفاده شده است که همگی به دست هنرمندان گرجی خلق شده‌اند. از دیگر ویژگی‌های برجسته کلیسای سامبا می‌توان به ۹ کلیسای کوچک‌تر اشاره کرد که در داخل مجموعه قرار دارند و هر یک به یکی از قدیسان اختصاص یافته‌اند.

کلیسای جامع سامبا نه تنها یک شاهکار معماری مدرن است، بلکه نمادی از تاریخ، فرهنگ و ایمان گرجستان محسوب می‌شود. این کلیسا با طراحی منحصر به فرد و موقعیت مکانی خود، به یکی از مهم‌ترین جاذبه‌های تفلیس و گرجستان تبدیل شده است و هر ساله میزبان هزاران بازدیدکننده از سراسر جهان است. بازدید از این کلیسا، فرصتی برای درک عمیق‌تر از فرهنگ و تاریخ گرجستان و همچنین تجربه آرامش و زیبایی در قلب پایتخت این کشور است.

منبع : مجله توریستی و گردشگری نیک روز

 

  • ۰۳/۰۶/۱۰
  • admin admin

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی