مجله سلامتی

طبقه بندی موضوعی
  • ۰
  • ۰

مسجد بزرگ کویت (Grand Mosque of Kuwait)، یکی از باشکوه‌ترین و مهم‌ترین مساجد این کشور است که به عنوان مرکز مذهبی و فرهنگی کویت شناخته می‌شود. این مسجد با مساحت حدود ۴۶ هزار متر مربع، بزرگترین مسجد کویت است و نقش مهمی در تجمعات دینی و مراسم مذهبی دارد.

سایر مقالات : جاهای دیدنی کویت کدامند؟

تاریخچه و معماری

ساخت مسجد بزرگ کویت در سال ۱۹۷۹ آغاز و در سال ۱۹۸۶ تکمیل شد. این مسجد نمادی از تلفیق هنر اسلامی سنتی و طراحی مدرن است. معماران و طراحان این بنا، از المان‌های معماری اسلامی مانند گنبد بزرگ، محراب زیبا و کاشی‌کاری‌های هنری استفاده کرده‌اند که الهام گرفته از دوره‌های مختلف معماری اسلامی، به‌ویژه دوره عباسیان است.

گنبد اصلی مسجد با قطر ۲۶ متر و ارتفاع ۴۳ متر، یکی از برجسته‌ترین ویژگی‌های آن است. این گنبد نمادی از آسمان و جهان معنوی در اسلام است.

صحن اصلی مسجد به گونه‌ای طراحی شده که ظرفیت پذیرش بیش از ۱۰ هزار نمازگزار را داشته باشد.

مناره مسجد با ارتفاع ۷۴ متر، به عنوان یکی از بلندترین مناره‌های کویت، جلوه‌ای خاص به آسمان این شهر می‌بخشد.

سایر مقالات : سفر به کویت

ویژگی‌های داخلی

داخل مسجد، فضای بسیار آرام و زیبا دارد که با نقوش هندسی اسلامی و خوشنویسی آیات قرآن تزئین شده است. محراب و منبر نیز با دقت فراوان ساخته شده و با کاشی‌کاری‌های دست‌ساز زینت یافته‌اند.

اهمیت مذهبی و فرهنگی

مسجد بزرگ کویت در طول سال میزبان مراسم‌های مهم مذهبی مانند نماز جمعه، نماز عید فطر و عید قربان است. همچنین در ماه رمضان، مراسم‌های خاصی از جمله نماز تراویح و افطاری‌های عمومی برگزار می‌شود که هزاران نفر از مسلمانان از سراسر کشور و حتی خارج از کویت در آن شرکت می‌کنند.

مسجد بزرگ کویت نه تنها یک مرکز مذهبی است، بلکه نمادی از هویت فرهنگی و اسلامی کویت محسوب می‌شود. این بنا با ترکیب معماری سنتی و مدرن، یکی از جاذبه‌های مهم گردشگری مذهبی و فرهنگی این کشور است و هر ساله هزاران بازدیدکننده و زائر به خود جذب می‌کند.

منبع : مجله گردشگری و توریستی نیک روز

  • ۰۳/۰۶/۱۸
  • admin admin

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی