مجله سلامتی

طبقه بندی موضوعی

۴۶ مطلب در مرداد ۱۴۰۱ ثبت شده است

  • ۰
  • ۰

ارتودنسی خفیف

همان طور که می دانید، ارتودنسی انواع متفاوتی دارد که هر فرد باید متناسب با دندان ها و میزان مشکل یکی را انتخاب کند.

انواع ارتودنسی

 آیا بریس های کوتاه مدت برای همه مناسبند؟

 باید توجه کرد که همه افراد نمی توانند از بریس های کوتاه مدت استفاده کنند. این بریس ها تنها برای کسانی که مشکلات و ناهنجاری های دندانی خفیف دارند کاربرد دارد. گاهی اوقات درمان با ارتودنسی خفیف و کوتاه مدت با درمان های ترمیمی هم تلفیق می شوند. مثلا ممکن است به باندینگ و یا روکش نیاز باشد. با همه این ها بهتر است بدانید که استفاده از بریس های معمولی که مدت زمان متداول خود را برای درمان طی می کنند بهتر است. بریس های معمولی طی مدت دو سال این فرصت را به دندان های شما می دهند تا آرام آرام حرکت کنند و آسیبی نبینند.

آیا پس از ارتودنسی خفیف و کوتاه مدت هم باید از ریتینر استفاده کرد؟

بله؛ بهتر است بدانید که شما از هر نوع ارتودنسی که استفاده کنید، حتی ارتودنسی متحرک، باز هم باید پس از اتمام دوره درمان و برداشتن بریس ها از ریتینر استفاده کنید. شاید با خود فکر کنید که پلاک های ارتودنسی متحرک همانند ریتینر هستند. اما این دو فقط در ظاهر ممکن است شبیه باشند، در صورتی که کار متفاوتی انجام می دهند. ارتودنسی های متحرک، دندان ها را از جای فعلی خود حرکت می دهند و به جای جدید می برند، اما ریتینر ها دندان ها را در جای جدید خود ثابت نگه می دارند.

در ارتودنسی خفیف بریس ها چه مدت روی دندان ها قرار می گیرند؟     

عوامل زیادی هستند که بر مقدار زمان استفاده از بریس ها تاثیر دارند. عواملی مثل تراکم استخوان ها، شدت ناهماهنگی دندان ها و شدت مشکلات فکی و همین طور سن بیمار بر مدت زمان درمان اثر گذار است. اما بهتر است بدانید که پس گذشت یک ماه تا یک ماه و نیم، کم کم تغییرات را مشاهده خواهید کرد.

بیشتربخوانید... هزینه ارتودنسی

چگونه از دندان ها درطول ارتودنسی خفیف مراقبت کنیم؟

  • تا جایی که امکان دارد از غذاهای شیرین کمتر استفاده کنید.
  • از خوردن مواد غذایی و سبزیجات سفت خودداری کنید.
  • از خوردن مواد غذایی چسبناک دوری کنید.
  • بهداشت دهان و دندان خود را رعایت کنید.
  • پس از دوران درمان از ریتینر استفاده کنید.

منبع: مجله ارتودنسی دندان ارتودنتیست

  • admin admin
  • ۰
  • ۰

پاسخ  بهترین متخصص ارتودنسی کرج و تهران به این سوال :

امروزه زیبایی دندان و دهان از اهمیت بالایی برای بسیاری از افراد در کل جهان دارد؛ به طوری که آن ها حاضرند تا هرگونه هزینه ای را متحمل شده و به زیبایی دندان مورد نظر خود دست پیدا کنند. از مهمترین و پرطرفدارترین روش های مورد استفاده برای زیبایی دندان، می توان به ارتودنسی یا لمینت اشاره کرد، که هر کدام از این روش ها دارای هزینه های بسیار متفاوت و مراحل اجرایی گوناگونی نیز هستند که افراد می توانند با توجه به نظر دندانپزشک خود، یکی از این بهترین روش ها را برای رسیدن به زیبایی مورد نظر خود انتخاب کنند.

بیشتربخوانید... ارتودنسی فوری

در مقایسه این دو روش باید به این نکته توجه کرد که ارتودنسی روشی درمانی است. زمانی که شما از این روش استفاده می کنید؛ در واقع وضعیت دندان های خود را به شکل طبیعی و درست آن ها در خواهید آورد، چون این روش بر اساس طبیعت دندان ها است معمولا دارای نتیجه مطمئن تر و طولانی تر است؛ اما لمینت همانطور که گفته شد بیشتر یک عمل زیبایی است، شکل و طبیعت دندان ها را تغییر می دهد؛ به همین دلیل ممکن است نتیجه اولیه رضایت بخش باشد اما در آینده ای نزدیک دچار مشکل شوید. قبل از تصمیم گیری در مورد هرکدام از این روش ها حتما با یک پزشک متخصص مشاوره کنید.

بیشتربخوانید... هزینه ارتودنسی

مزیت های ارتودنسی و لمینت

اگر شما به دنبال یافت پاسخ مناسبی برای ارتودنسی بهتر است یا لمینت هستید می توانید با مزیت های روش ارتودنسی آشنا شوید که از مهمترین و اصلی ترین مزیت های استفاده از آن می توان به داشتن دندان های بسیار منظم و در یک ردیف اشاره کرد. ارتودنسی می تواند با وارد کردن فشار یکسانی روی هر یک از دندان ها، مانع از پوسیدگی دندان ها شده و زیبایی ماندگاری را برای شما به ارمغان آورد.

بیشتربخوانید... هزینه جرم گیری دندان 1401

درمان ارتودنسی پیش از لمینت کردن دندان‌ها

اگر دندان ‌هایتان کج و نامرتب باشد، هنگام بسته بودن فک ها و هنگام جویدن غذا فشار زیادی بر لبه های لمینت وارد می‌شود چون فشار به خوبی بین دندان‌ها توزیع نمی‌شود. این وضعیت باعث می‌شود لمینت لب پر شده یا بشکند و یا در اثر فشار وارد شده از سطح دندان جدا شود؛ بنابراین اگر دندان‌هایتان صاف و هم‌ردیف نیستند باید اول درمان ارتودنسی انجام دهید و آنها را مرتب کنید و پس از آن با لمینت دندان ‌های خود را زیبا کنید.

منبع: مجله ارتودنسی دندان ارتوبلاگ

  • admin admin
  • ۰
  • ۰

اگر از ظاهر دندان های خود ناراضی هستید و به دنبال راهی برای اصلاح کجی و نامرتب بودن دندان هایتان می گردید، ارتودنسی پنهان بهترین راه حل پیش روی شما خواهد بود. اما شاید به این علت که لازم است این دستگاه ها تا مدت های طولانی و زیادی روی دندان های شما قرار داشته باشند، از انجام این کار فراری باشید. بخصوص تصور ظاهر زمخت و نازیبای دستگاه های ارتودنسی بر رو دندان هایتان ممکن است شما را به وحشت بیاندازد. امروزه پیش رفت علم و تکنولوژی، راه حل های جدیدی برای حل این مشکل پیش روی شما قرار می دهد تا با بهره گیری از آن ها و بدون ترس از دیده شدن بریس های ارتودنسی تا مدت زمان طولانی بر روی دندان هایتان، ارتودنسی انجام دهید.یکی از این راه ها ارتودنسی لینگوال یا پشت دندانی است

بیشتربخوانید... دندانپزشکی در بارداری

ارتودنسی پنهان

 شما می توانید با استفاده از ارتودنسی پنهان، بدون دیده شدن دستگاه های ارتودنسی بر روی دندان هایتان، به لبخند زیبایی که همیشه آرزویش را داشتید دست پیدا کنید. در این مقاله، ما این نوع ارتودنسی پنهان را که به نوعی ارتودنسی نامرئی محسوب می شود، به شما معرفی کرده و مزایا و معایب آن را برای شما توضیح خواهیم داد تا بتوانید با آگاهی بیشتری انتخاب کنید.

بیشتربخوانید... هزینه ارتودنسی

ارتودنسی پنهان، پشت دندانی یا لینگوال چیست؟

ارتودنسی لینگوال، یک روش درمانی ارتودنسی است که برای ردیف کردن و مرتب کردن دندان هایی که در جایگاه صحیحی قرار ندارند و یا از ردیف صحیح خود خارج شده اند، استفاده می شود. در این روش ارتودنسی، دستگاه های ارتودنسی شامل براکت ها، سیم ها و کش های الاستیکی، در قسمت پشتی دندان ها و در سمت زبان قرار می گیرند. این براکت ها به دلیل موقعیت مکانی که دارند، براکت های داخلی نیز نامیده می شوند. در واقع براکت های ارتودنسی پشت دندانی، برخلاف ارتودنسی ثابت فلزی سنتی، در قسمت جلویی دندان ها واقع نشده اند و در معرض دید مخاطب قرار نمی گیرند. این مسئله، تنها تفاوت بین ارتودنسی لینگوال و سایر انواع ارتودنسی ثابت می باشد و دستگاه ها و سخت افزارهای به کار رفته در هر دو نوع ارتودنسی فلزی ثابت سنتی و ارتودنسی پشت دندانی، بسیار با هم شباهت دارند.

بیشتربخوانید... قیمت ایمپلنت دندان

انجام ارتودنسی پشت دندانی در چه افرادی کاربرد دارد؟

 این روش در تمامی افراد و در تمامی گروه های سنی قابل استفاده است و یک روش مناسب برای حل اکثر مشکلات و ناهنجاری های دندانی است. اما انجام این روش، بیشتر در بزرگسالان کاربرد دارد؛ زیرا این نوع ارتودنسی، نوعی ارتودنسی پنهان و نامرئی است و به راحتی توسط مخاطب دیده نمی شود. بزرگسالانی که به خاطر موقعیت اجتماعی، حفظ ظاهر نرمال و حفظ اعتماد به نفس خود به دنبال یک راه حل مناسب برای صاف کردن دندان هایشان، بدون دیده شدن دستگاه های ارتودنسی هستند، می توانند با خیال راحت از این روش درمانی استفاده کنند.

ارتودنسی لینگوال برای حل چه مشکلاتی کاربرد دارد؟

 بهتر است بدانید که دستگاه های ارتودنسی متحرک تنها می توانند مشکلات دندانی جزئی شما را برطرف کنند و قادر به حل کردن مشکلات و ناهنجاری های شدید دندانی نخواهند بود. ارتودنسی پشت دندانی، به این علت که یک نوع ارتودنسی ثابت محسوب می شود، می تواند مشکلات شدیدتر دندانی شما را به خوبی بهبود بخشیده و حل کند. مشکلاتی که توسط ارتودنسی لینگوال رفع می شوند عبارتند از:

  • کج بودن و نامرتبی متوسط تا شدید دندان ها
  • ازدحام و شلوغی بیش از حد دندان ها
  • انواع مال اکلوژن ها

منبع: مجله ارتودنسی دندان لاچینه

  • admin admin
  • ۰
  • ۰

داشتن یک بدن روی فرم و ایده آل، آرزوی افرادی است که دارای اضافه وزن هستند. این افراد با اراده آهنین و با استفاده از رژیم غذایی سالم و ورزش می توانند به وزن دلخواه خود دست یابند. اما اگر چاقی ژنتیکی باشد، با این روش ها، لاغری کاری سخت و چه بسا  غیرممکن خواهد بود. در چنین افرادی، امکان رسیدن به وزن دلخواه و لاغری سریع با عمل جراحی لاغری میسر خواهد شد.

بیشتربخوانید... تمرینات کاردیو

با چه روش هایی می توان لاغری سریع را تجربه کرد؟

برای لاغری سریع همواره دو راه وجود دارد: یکی استفاده از روش طبیعی است که با کمک ورزش و رژیم غذایی سالم، زیر نظر متخصص تغذیه می توان به وزن ایده آل رسید و دیگری استفاده از روش های غیرطبیعی مثل استفاده از انواع مکمل های لاغری یا عمل جراحی از جمله بای پس معده، ساسی بای پس معده و … یا بدون جراحی با استفاده از لیزر مانند لیزر لیپوماتیک و لیپوساکشن و … است که استفاده از هر کدام از این روش ها می تواند به طرز قابل توجهی باعث بهبود کیفیت زندگی و سلامتی افراد بشود.

بیشتربخوانید... برنامه غذایی سالم برای یک هفته

روش های غیر جراحی برای لاغری سریع

 افراد برای رسیدن به لاغری سریع  بدون جراحی باید ابتدا برنامه ریزی داشته باشند و در صورت نرسیدن به وزن دلخواه، نباید از اهداف خود دست بکشند بلکه باید مصمم باشند تا به هدف خود دست یابند که در اینجا به موارد مهم برای کاهش وزن اشاره می کنیم :

بیشتربخوانید... رژیم غذایی کم اگزالات

  • از پروتئین، چربی‌های سالم و آجیل در رژیم غذایی خود استفاده کنید.
  • آب کافی بنوشید
  • نوشیدن کافئین بدون شکر و چای سبز
  • از ظروف کوچک‌تر استفاده کنید
  • از مواد ارگانیک و سالم استفاده کنید
  • آرام غذا بخورید و آن را خوب بجوید
  • هر دو هفته یکبار خود را وزن کنید زیرا باعث کاهش وزن و ثابت نگه داشتن آن می شود.
  • صبحانه ای با پروتئین بالا بخورید
  • از استرس دوری کنید
  • مصرف نوشیدنی‌های شیرین را محدود یا کلاً از آن اجتناب کنید تا بدن برای کسب انرژی از چربی های ذخیره شده استفاده کند.
  • وزنه و دمبل بخرید و هر روز ورزش کنید
  • به مصرف ادویه های تند بپردازید

آیا لاغری سریع بدون ورزش و رژیم امکان پذیر است؟

 خیر کاهش وزن بدون داشتن رژیم غذایی سالم، متعادل و کم کالری و ورزش کردن امری تقریباً غیر ممکن است.

منبع: مجله لاغری و تناسب اندام جیم جو

  • admin admin
  • ۰
  • ۰

روکش های دندانی (روکش های تمام سرامیک و...)  یکی از پراستفاده ترین روش ها در دندان پزشکی هستند و کاربردهای بسیار زیادی دارند. آن ها از مواد مختلفی ساخته می شوند و ظاهر زیبایی دارند. برخلاف کاربرد زیاد آن ها، هنوز بسیاری از مردم نمی دانند که به طور دقیق روکش دندان چیست و کاربردش کدام است. اغلب مردم حتی روکش ها را با لمینت دندان، ونیر کامپوزیت و سایر ونیرهای مشابه اشتباه می گیرند. این مقاله را بخوانید تا با تعریف روکش های دندانپزشکی کاربردشان، انواع آن ها و تفاوتشان با ونیر دندان آشنا شوید.

بیشتربخوانید... کامپوزیت ونیر چگونه انجام میشود

روکش دندان چیست؟

روکش دندان یا (DENTAL CROWNS) در واقع همان تاج دندان است که روی دندان های آسیب دیده سوار می شود. در واقع روکش ها جایگزین تاج دندان واقعی خودمان می شوند. ما در دندان پزشکی به تنها بخشی از دندان که قابل مشاهده است تاج دندان می گوییم. از آنجا که روکشهای دندانی شبیه به تاج دندان هستند و دقیقا جایگزین همین بخش می شوند علاوه بر روکش، به آن ها تاج دندان هم می گویند.

کاربرد روکش دندان چیست؟

روکش ها کاربردهای مختلفی دارند و در فرآیندهای زیادی بکار گرفته می شوند. اما اگر بخواهیم کاربرد اصلی آن ها را عنوان کنیم خواهیم گفت که: روکش دندان در واقع برای دندان هایی استفاده می شود که دچار پوسیدگی شدیدی شده اند و با پر کردن دندان (در حالت عادی) قابل ترمیم نیستند. برای اینکه بتوان این دندان ها را حفظ کرد، لازم است که از روشی بهتر، مستحکم تر و زیباتر استفاده کرد. در نتیجه پوسیدگی وسیع دندان را برداشته، مینای دندان را تراش می دهند و روکش نصب می کنند. بنابراین روکش های دندانی در واقع جزء دندانپزشکی ترمیمی هستند و گاها در دسته دندانپزشکی زیبایی نیز قرار می گیرند. نصب این روکش ها توسط متخصص ترمیمی و زیبایی دندان انجام داده می شود.

بیشتربخوانید... دندان درد

فرق روکش دندان با ونیر دندان چیست؟

 از مهم ترین سوء تفاهم هایی که در خصوص روکش دندن وجود دارد، این است که بسیاری از مردم، روکش ها را با ونیر دندان اشتباه می گیرند. یعنی بسیاری فکر می کنند که روکش با لمینت سرامیکی دندان بدون تراش یا ونیر کامپوزیت یکسان هستند. اما این دو کاملا با هم فرق دارند. ونیرهای دندانی پوسته های  بسیار نازک و ظریف هستند که تنها به بخش جلوی دندان ها متصل می شوند. به عبارتی با تراشیدن مقدار کمی از مینای دندان به کمک یک چسب مخصوص به سطح جلوی دندان ها وصل می شوند. اما روکش دندان کاملا متفاوت بوده و تمام سطوح و بخش های مختلف دندان را می پوشاند. برای نصب روکش ها لازم است بیشتر ضخامت مینای دندان از همه طرف تراشیده شود.

منبع: درمان ارتودنسی

  • admin admin
  • ۰
  • ۰

پیکر تراشی یک اصطلاح بوده و به معنی خارج کردن چربی‌های زائد و اضافی از نواحی مختلف بدن است که منجر به لاغری موضعی می‌شود. گاهاً بعد از خارج کردن چربی از این نواحی، ممکن است همین چربی به نواحی دیگری تزریق شود. عمل‌هایی که با نام پیکرتراشی شناخته می‌شوند تهاجمی هستند. و برای انجام آن‌ها نیاز به بی‌حسی یا حتی بیهوشی عمومی است. در پیکرتراشی، بافت‌ پوست، چربی و سایر بافت‌های مرتبط مورد تهاجم قرار می‌گیرند. که همین موضوع، می‌تواند منجر به بروز عوارضی در بدن شخص شود.

بیشتربخوانید... رژیم اتکینز چگونه است

 bmi چرا پیکرتراشی در حال منسوخ شدن است؟

اولا عوارض پیکر تراشی زیاد است و ثانیا پیشرفت تکنولوژی های پزشکی باعث شده ما اکنون از دستگاه هایی استفاده کنیم که به مراتب در چربی سوزی و لاغری موضعی کارآمدترند و هیچ عوارضی هم ندارند. بنابراین چرا زمانی که در چند جلسه کوتاه، با هزینه کمتر، بدون عارضه و بیهوشی یا حتی بیحسی بتوانیم از شر چربی های موضعی نجات پیدا کنیم، خودمان را زیر تیغ جراحی ببریم؟ به همین جهت است که می گوییم چرا این روش به لطف دستگاه های جدید لاغری در حال منسوخ شدن است.

بیشتربخوانید... رژیم غذایی کم اگزالات

بهترین جایگزین پیکرتراشی چیست؟

پیش از آنکه درباره عوارض پیکرتراشی بحث کنیم اجازه دهید که درباره روش‌های جایگزین این شیوه لاغری موضعی صحبت کنیم. امروزه شرکت های زیادی در سطح جهان اقدام به ساخت انواع دستگاه لاغری موضعی کرده اند که بدون هیچ عارضه (یا بیهوشی) چربی های بدن را از بین میبرند. به عنوان مثال شناخته شده ترین دستگاه لاغری موضعی (تا به امروز) دستگاه رادیوفرکانسی است که به جز از بین بردن چربی های موضعی، دو قابلیت بسیار مهم دیگر دارد. این دستگاه همزمان با چربی سوزی ناحیه ای، مشکل شلی پوست و از همه مهمتر سلولیت را به طور کامل درمان می کند. این دستگاه در حال حاظر به دلیل بی عارضه بودن بهترین جایگزین برای پیکرتراشی و عوارض آن است.

لیپوساکشن

 لیپوساکشن نوعی عمل زیبایی است و به رفع چربی های موضعی که با روش هایی همچون رژیم لاغری و ورزش آب نشده اند، می پردازد. در این روش با استفاده از لوله ی ساکشن، چربی ها از بدن تخلیه می شوند. اینکار می تواند فشار زیادی به اندام ها وارد کند.

بیشتربخوانید... عمل لاغری شکم و پهلو

عوارض پیکر تراشی با لیپوساکشن

  • کبودی شدید
  • تورم
  • ترومبوفلبیت
  • عدم تقارن در فرم دهی بدن
  • بی حسی
  • عفونت

بیشتربخوانید... درمان لاغری و تناسب اندام

  • admin admin
  • ۰
  • ۰

 ارتودنسی کامل متداول ترین نوع درمانی است که بیماران دریافت می کنند و مشکلات بایت را از ابتدا تا انتها در یک مرحله به طور کامل اصلاح می کند. این برای بزرگسالان جوان و کودکانی که تمام یا تقریبا تمام دندان های شیری خود را از دست داده اند، مناسب است. به طور کلی، این شامل استفاده از بریس در دندان های بالا یا پایین برای جابه جایی یا اصلاح مشکلات بایت است.

بیشتربخوانید.... ارتودنسی طرح لبخند

درمان های ارتودنسی چگونه کار می کنند؟

هدف از درمان ارتودنسی، تراز کردن دندان های شما است. این لبخند نه تنها یک مزیت زیبایی دارد؛ بلکه یک مزیت عملکردی دندان های مرتب نیز هست. دندان ها با استفاده از وسایل ارتودنسی که می توانند ثابت شوند، مانند بریس یا متحرک، مانند آنهایی که در Invisalign TM  استفاده می شوند، تراز می شوند. ما از این وسایل استفاده می کنیم که برای مدت زمان لازم فشار کمی بر روی دندان ها وارد کنیم تا به تدریج در یک تراز شدن مناسب دندان قرار بگیریم. مدت زمان این درمان ها بسته به شرایط خاص افراد متفاوت خواهد بود.  

چه کسانی می توانند از ارتودنسی بهره مند شوند؟

 چندی پیش، درمان های ارتودنسی بیشتر روی کودکان و نوجوانان انجام می شد. با این حال، فن آوری در چند سال گذشته به سرعت تکامل یافته است. درمان ها به صورت فزاینده ای محتاط شده اند؛ اگر عملا نامرئی نباشند، مانند Invisalign TM  . بنابراین، بسیاری از بزرگسالان اکنون ترجیح می دهند، این روش های درمانی را برای مرتب سازی دندان ها و گرفتن لبخند درخشان مورد نظر انجام دهند.

بیشتربخوانید... ارتودنسی و سردرد

درمان ارتودنسی چه مدت است؟

به طور کلی، طول دوره درمان ارتودنسی از کمتر از یک سال تا سه سال است؛ اما مدت آن به طور متوسط ​​دو تا دو و نیم سال است. زمان واقعی درمان به شدت مشکل گزش اصلی، رشد فک و صورت، میزان حرکت ممکن و همکاری بیمار با متخصص ارتودنسی بستگی دارد. لازم به یادآوری است که برخی از افراد به راحتی نسبت به دیگران به درمان پاسخ می دهند. در ارتودنسی با استفاده از مواد با کیفیت بالا و جدیدترین تکنیک های ارتودنسی، پیشرفت در انتصاب هر بیمار را به حداکثر می رسانند تا درمان شما را تا حد ممکن کارآمد سازد.

بیشتربخوانید... ارتودنسی رنگی

  • admin admin
  • ۰
  • ۰

در حوزه دندانپزشکی درمان های مفید، موثر و کاربردی زیادی موجود دارند که مشکلات مختلف مربوط به دندان ها و فک را برطرف میکنند. برای مثال بریس های ارتودنسی دندان میتوانند به صاف شدن دندان ها کمک کنند و ایمپلنت دندان نیز روشی برای جایگزین دندان از دست رفته است. در حوزه زیبایی دندان نیز روش هایی مانند بلیچینگ داریم که به سفید شدن و برق انداختن دندان های ما کمک میکنند. اما خبر بد این است که دندان ها به مرور زمان رنگ طبیعی خود را از دست داده و میتوانند زرد، قهوه ای و یا رنگی غیر طبیعی به خود بگیرند، دندانپزشکی ترمیم و زیبایی برای برطرف این مشکل، از ونیر دندان یا انواع روکش  های دندانی( لمینت دندان و...) کمک گرفته است. در این مقاله درباره این روکش ها و نحوه مراقبت از ونیر دندان مطالب خواهید خواند.

بیشتربخوانید... ریتینر ارتودنسی

4نکته برای مراقبت از ونیر دندان که هر کسی ونیر دارد باید رعایت  کند

  1. از جویدن غذاهای سفت و سخت اجتناب کنید (بعد از ونیر چه بخوریم؟)

بعد از اینکه کار نصب ونیرها توسط متخصص ترمیم و زیبایی دندان به اتمام برسد او حتما نکاتی را جهت مراقبت از ونیر در اختیار شما قرار خواهد داد. متخصص معمولا  به شما توصیه میکند از مصرف برخی مواد غذایی دوری کنید. غذاهای سفت و سخت و آن هایی که نیازمند جویدن زیاد هستند نمونه ای از این غذاها هستند که مصرف آن ها میتواند تهدیدی برای ونیر دندان باشد. آب نبات و پاپکرن از جمله خوراکی های محبوبی هستند که برای مراقبت از ونیر حتما باید از مصرف آن ها اجتناب کنید.

بیشتربخوانید... ارتودنسی متحرک چیست

 ۲. سیگار نکشید!

اگر سیگاری هستید و در عین حال ونیر دندان نصب کرده اید بهتر است که دیگر سیگار نکشید. زیرا سیگار بزرگترین تهدید برای ونیر دندان است. دود سیگار میتواند باعث تغییر رنگ تقریبا هر چیزی شود. ونیرها با وجود سیگار به راحتی تغییر رنگ داده و رنگ سفیدی که دارند را از دست میدهند. بنابراین حتما باری مراقبت از ونیر دندان یا استعمال سیگار را کاهش دهید و یا اینکه کلا آن را ترک کنید

بیشتربخوانید... ارتودنسی ژنژیوکتومی

 ۳. از مصرف نوشیدنی هایی که باعث لکه دار شدن ونیر میشوند خودداری کنید

علاوه بر استعمال سیگار، نوشیدنی های مختلف و زیادی نیز داریم که باعث شکل گیری لکه ها و تغییر رنگ روکش ها می شود. رایج ترین نمونه این نوشیدنی ها قهوه و چای هستند. دندانپزشکان زیبایی و ترمیم دندان توصیه میکنند که برای مراقبت از ونیر دندان تا آنجا که ممکن است مصرف این نشویدنی ها را کاهش دهید.

 ۴. از مصرف غذاهای خیلی سرد یا خیلی گرم خودداری کنید

برای مراقبت از ونیر دندان تقریبا باید بیشتر روی خورد و خوراکتان تمرکز کنید. علاوه بر اجتناب از مصرف سیگار و نوشیدنی هایی که باعث تغییر رنگ میشوند، باید به دمای چیزی که میخورید نیز توجه کنید. مواد غذایی خیلی سرد و یا خیلی گرم میتوانند کیفیت ونیر را کاهش داده و باعث ترک برداشتن آن ها شودو برای پیشگیری از بروز آسیب حتما غداها را با دمایی متعادل میل کنید

منبع: درمان ارتودنسی

  • admin admin
  • ۰
  • ۰

پر کردن دندان یا  یک فرآیند بسیار رایج دندانپزشکی است که شامل استفاده از مواد مصنوعی برای پر کردن و ترمیم حفرات و محل پوسیدگی دندان ها است. دندانپزشکان حین پر کردن دندان ها تمام پوسیدگی دندان یا بخش آسیب دیده آن را از بین برده و پس از تمیز کردن دندان، با موادی مثل آمالگام، کامپوزیت و … محل حفره را ترمیم و مهر و موم می کنند

بیشتربخوانید... درد دندان

چه زمانی نیاز به پر کردن دندان داریم؟

 ما در مقدمه از پوسیدگی دندان به عنوان یکی از اهداف و علل انجام پر کردن دندان یاد کردیم. اما، این تنها عاملی نیست که ما را به ترمیم دندان با مواد پر کننده سوق دهد. علل و عوامل زیادی وجود دارند که نشان می دهد ممکن است دندان ما نیازمند پرکردگی باشد. با مهمترین علائمی که نشان می دهد برای ترمیم دندان باید به یک دندانپزشک عمومی یا یک  دندانپزشک ترمیمی خوب  مراجعه کنید در ادامه آشنا شوید.

برای پر کردن دندان از چه موادی استفاده می شود؟

به موادگی که جهت ترمیم دندان آسیب دیده استفاده می شود اصططلاحا پر کردگی دندان می گویند. این مواد اغلب یکی از ۵ گزینه زیر هستند:

  • آمالگام
  • کامپوزیت
  • طلا
  • سرامیک یا پرسلین
  • پر کردگی موقت
  • بی حس کردن دهان

توجه به این نکته بسیار مهم است که پرکردن دندان نسبتاً ساده است و دندانپزشک شما احتمالا تاکنون صدها مورد از آن را انجام داده است.

بیشتربخوانید... لمینت دندان بدون تراشیدن

مراحل پر کردن دندان کدامند؟

بی حس کردن دهان

اولین مرحله در پر کردن حفره دندان اعمال بی حسی است. اکثر دندانپزشکان در این مرحله دندان و لثه را با ژلی بی حس کننده شروع می کنند. ژل روی خط لثه مالیده می شود تا این ناحیه برای تزریق بی حس شود. هنگامی که ناحیه لثه بی حس شد بی حس کننده تزریقی به لثه تزریق می شود. این بی حس کننده دهان را برای مدت زمان پر کردن دندان کاملا بی حس می کند. برخی از دندانپزشکان همچنین نیتروژن اکسید  را برای بیماران و مراجعانی که مایل به بی حسی نیستند در نظر میگیرند.

آماده کردن دهان و دندان

برای اینکه دندانی که قرار است پر شود از دندان های دیگر جدا باشد، دندانپزشک از یک شیلد پلاستیکی استفاده میکند. با اینکار احتمال آسیب رسیدن به دندان های دیگر کاهش میابد و تمرکز دندانپزشک تنها متوجه دندان آسیب دیده است.  این شیلد همچنین از ورود مایعات و ذرات ریز دندان به داخل دهان و گلو جلوگیری می کند.

بیشتربخوانید... متخصص ارتودنسی تهران

از بین بردن محل پوسیدگی و تمیز کردن آن

 دندانی که دچار پوسیدگی شده است معمولا شامل حفره، سوراخ و تغییر رنگ است. دندانپزشک شما از یک مته، لیزر یا ابزار دیگری برای از بین بردن قسمت پوسیده دندان استفاده می کند.

پر کردن حفره

 پس از برداشتن قسمت پوسیده دندان، اکنون حفره ای در دندان برجای مانده است که باید پر شود. این حفره با کمک یکی از انواع مواد پر کننده دندان که در بالا توضیح داده شد پر می شود.

منبع: مجله دندانپزشکی دندان

  • admin admin
  • ۰
  • ۰

درمان های زیبایی محافظه کارانه یا کم تهاجمی دندانپزشکی روز به روز بین مردم محبوب تر می شوند. بلیچینگ دندان (سفید کردن دندان) یکی از این روش های درمانی هست که در موارد تغییر رنگ دندان ها کاربرد دارد. سفیدکردن دندان‌ها فقط به دنیای امروز محدود نمی‌شود.استفاده از هیدروژن پروکساید برای ازبین بردن لکه‌ها و سفیدکردن دندان‌ها به سال 1884 میلادی برمی‌گردد. تقاضا برای لبخندی سفید و جذاب از سال ها قبل وجود داشته و همچنان این درخواست ادامه دارد. بنابراین برای برآوردن این خواسته افراد به سراغ یکی از روش‌های سفیدکردن دندان‌ها می‌روند. روش‌های درمانی زیادی برای سفیدکردن دندان یا بلیچینگ در منزل و یا داخل مطب وجود دارد.

بیشتربخوانید... ارتودنسی طرح لبخند

 بلیچینگ تغییر رنگ های خارجی و داخلی دندان ها را از بین می‌برد و رنگ آن‌ها را سفید می‌سازد. با این روش می‌توان لکه‌های ناشی از غذاها و نوشیدنی ها، سن و همچنین تغییر رنگ های مربوط به برخی بیماری‌های دهانی و دندانی را برطرف نمود و سفیدی را به دندان‌ها بازگرداند. امروزه بلیچینگ دندان با استفاده از ژلی صورت می‌گیرد که در ترکیب آن هیدروژن پروکساید وجود دارد و با استفاده از روش‌ها و ابزار‌های مختلف روی دندان‌ها اعمال می‌شود. یکی از پیشرفته‌ترین درمان‌ها برای بلیچینگ دندان، بلیچینگ دندان با لیزر (Diode) است.

بیشتربخوانید... قیمت ارتودنسی چه قدر است ؟

بلیچینگ دندان با لیزر دیود چه مدت طول می‌کشد ؟

 طی درمان، اشعه‌ی لیزر دیود با طول موج و شدت مشخص بر روی دندان‌ها اعمال می‌شود و با افزایش حرارت، ژل بلیچینگ تجزیه شده و فعالیتش تسریع می‌‌گردد.  طی پروسه ی درمان،‌ دندان‌ها دو الی سه درجه روشن‌تر می‌شوند. سپس شخص نیاز دارد تا طبق معاینه و نظر بهترین متخصص ترمیمی و زیبایی یک تا دو جلسه‌ی دیگر مراجعه کند تا بعد از اعمال مجدد بلیچینگ با لیزر دیود، طی دو الی سه هفته دندان‌هایی کاملا سفید و زیبا داشته باشد. 

بیشتربخوانید... درمان لبخند لثه ای با ارتودنسی

مزایای استفاده از بلیچینگ دندان با لیزر دیود چیست ؟

  • جلوگیری از کاهش سختی مینا
  • افزایش اثربخشی
  • کاهش حساسیت دندان ها
  • کوتاه شدن زمان درمان 

معایب و عوارض استفاده از لیزر برای بلیچینگ چیست ؟

در صورت کاربرد مواد استاندارد و روش صحیح، استفاده از لیزر جهت بلیچینگ هیچ عارضه ای دربرندارد. همچنین برای این روش عیب خاصی نمی توان متصور شد مگر اینکه این روش کمی گران تر از روش های عادی است و نیاز به تجهیزات بیشتر و تخصص و مهارت دندانپزشک دارد.

منبع: مجله دندانپزشکی دندان

  • admin admin